IMG_20231010_170241_225

کافه موشن، دورهمی ماهانه طراحان گرافیک متحرک ایران

کافه موشن، مدتی است که به کوشش انجمن صنفی طراحان گرافیک متحرک راه‌اندازی شده است. این رویداد به صورت ماهانه و با حضور عموم علاقه‌مندان‌ فعال در حوزه موشن‌گرافیک برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این نشست، بحث و تبادل نظر پیرامون موشن گرافیک است .‌سوم شهریورماه ١۴٠٢، اهالی کافه‌موشن برای دومین بار دور هم جمع شدند. این‌گپ و گفت با بررسی فرایند «مدیریت پروژه‌های تبلیغاتی» و با حضور علیرضا میرهادی (موسس گیف استودیو) و رضا رفیع (رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک متحرک) برگزار شد. علیرضا میرهادی که کارهای درخشانی در حوزه تبلیغات را مدیریت کرده و با دنیای تبلیغات به خوبی آشناست، در این نشست تخصصی تجربیاتش را با اهالی کافه به اشتراک گذاشت. رضا رفیع در ابتدا با توضیح درباره موضوع جلسه، گفت و گو را آغاز کرد: موضوع و دغدغه من، توجه زیاد به آموزش نرم‌افزار در تدریس حوزه موشن‌گرافیک است. این در صورتی است که ٢٠ درصد کل پروژه نرم‌افزار بوده و ٨٠ درصد پروژه قبل از شروع کار با نرم افزار خواهد بود. این ٨٠ درصد با فرضِ در نظر نگرفتن پیش تولید، شامل فرایند تولید پروژه است؛ یعنی از زمان ارائه بریف کلاینت تا زمان شروع کار و حتی طی فرایند شروع پروژه. در واقع جدای از فرایند نرم افزار، این فرایند مدیریت پروژه است که دغدغه مهم و بزرگی محسوب می‌شود. از هماهنگی افراد تیم گرفته تا هماهنگی کارها که با بزرگ‌شدن تیم، دغدغه‌ها و پیچیدگی‌های بیشتری را هم در بر می‌گیرد. با توجه به موفقیت‌های گیف استودیو، علیرضامیرهادی در این بحث ما را همراهی خوهد کرد.

علیرضا میرهادی درباره مدیریت پروژه گفت: در شرایط فورس همیشه چه از نظر نیروی کار و چه از نظر امکانات و تجهیزات بک آپ داشته باشید!

رضا رفیع در ادامه مدیریت پروژه را اینطور تعریف کرد: مدیریت پروژه، حل مسئله است. در فرایند پروژه، برخورد با نیروی انسانی، کارفرما، زمانبندی پروژه، همه و همه مسئله است. من از چند بُعد به این مسئله نگاه می‌کنم. بخش روانشناسی، بیزینسی و فردی. من به عنوان مدیر پروژه، از هر سه جهت درگیرم. بخش‌هایی هم هست که شما باید شخصی این اتفاق را مدیریت کنید.

علیرضا میرهادی در پاسخ به چگونگی مدیریت پروژه‌های گیف استودیو گفت:جنس پروژه‌ها، تیم مورد نیاز کار را مشخص میکند. به‌طور مثال اگر پروژه ما یک کار سه‌بعدی باشد، مشخص است که باید از کجا شروع شده و چطور به پایان برسد. درواقع انتخاب افراد تیم از جایی شروع میشود که بدانیم پروژه در کدام دسته‌بندی قرار می‌گیرد و بر اساس آن افراد تیم را انتخاب کنید. برای انتخاب افراد تیم باید این نکته را مدنظر داشته باشید که هر لحظه ممکن است یکی از اعضای تیم، پروژه را ترک کند. من تا حد امکان، پروژه را تقسیم میکنم و همه کار انیمیت و تصویرسازی و … را با یک نفر پیش نخواهم برد. اما اصل ماجرا در نوع شروع پروژه بودجه است! به طور مثال گاهی ممکن است برای ایجاد یک ارتباط کاری با یک مشتری، پروژه‌ای با بودجه کم را قبول کنید و کار را با دوستان و با خرج کم به سرانجام برسانید؛ ولی در فضای حرفه‌ای قضیه فرق میکند وشما باید جزئیات همه چیز را بدانید تا درباره جزئیات هزینه‌های کار برنامه‌ریزی کنید.

رضا رفیع با اشاره به اینکه کار کردن با چند طراح در یک پروژه را تجربه نکرده و فکر می‌کند خط فکری و حتی رنگ‌گذاری طراحان متفاوت است، پرسید: آیا این موضوع باعث چند دست شدن کار نخواهد شد؟

علیرضا میرهادی در پاسخ به این سوال گفت: حتما این چنددستی پیش می‌آید و دقیقا این مسئولیت یک مدیرهنری در پروژه است که همه چیز یکبار از فیلترکارگردانی رد شده و فرم یک دستی به خود بگیرد. به طور مثال در کارهای سه‌بعدی، ما یک راهنما تعریف می‌کنیم و در این راهنما درباره زبان بدن و تن صدا و … کارکتر توضیح می‌دهیم تا همه انیماتورها طبق این استاندارد کار پروژه را پیش ببرند. البته در فضای دوبعدی موضوع متفاوت است و یک طراح میتواند کل کار پروژه را انجام دهد.

در ادامه رضا رفیع از علیرضا میرهادی خواست تا درباره بازاریابی کارها صحبت کند و بعد با مطالعه موردی یک پروژه سه بعدی درباره مراحل مختلف پروژه توضیح دهد.

علیرضا میرهادی درباره روند پروژه‌ها اینطور توضیح داد: من بعد از قطعی شدن همکاری و در شروع، یک فرم بریف برای مشتری ارسال میکنم. بعد از نهایی شدن بریف، روی سناریو کار میکنم و معمولا دو هفته روی سناریو وقت گذاشته می‌شود.

زمانبندی همه این مراحل انجام میشود و قبل از شروع پروژه به مشتری داده خواهد شد. نکته مهم در زمانبندی و بخش مالی، درنظر گرفتن موضوع حوادث پیش‌بینی نشده است. بعد از سناریو سراغ کانسپت‌دیزاین خواهیم رفت. کارکتر دیزاین و پرامپت در این مرحله شروع میشود. بعد نوبت به مدل سازی کاراکتر و فضا میرسد. کاراکترها اینجا ریگ میشوند و بعد هم به سراغ رندرگیری می‌رویم. و تمام…

در ادامه گفت و گو، رضا رفیع درباره نوع و پلتفرم مدیریت پروژه‌ها در گیف استودیو پرسید: آیا همه افراد تیم شما حضوری و تمام‌وقت کار می‌کنند و یا اگر با فریلنسرها کار می‌کنید، آیا پلتفرمی برای مدیریت زمان و کار افراد تیم استفاده می‌شود یا نه؟

علیرضا میرهادی در پاسخ این طور بیان کرد که باتوجه به روحیه هنری افراد این حوزه و تسک‌محور نبودن آنها، افراد تیم با تسک کار نمیکنند و مسئولیت مدیریت برعهده مدیر پروژه است. او با اشاره به این موضوع که در شرایط اقتصادی فعلی، فریلنسرها همزمان برای چند پروژه زمان میگذارند، و تمرکز و زمانبندی درستی ندارند گفت که تا حد امکان از همکاری با فریلنسرها امتناع میکند. او در ادامه این طور توضیح داد: البته بعضی کارها مثل ریگ کارکتر و آهنگسازی به صورت فریلنس انجام می‌شود. ولی بهتر است که شما تعداد کار و تقاضا در هر حوزهای را بالا ببرید تا نیاز داشته باشید یک نیروی تمام وقت برای کار استخدام کنید. حتی به صورت ریموت که البته ریموت کار کردن هم در دنیا کنار گذاشته شده و اکثرا نیروها به‌صورت حضوری کار می‌کنند تا بازدهی بهتری داشته باشند.

رضا رفیع به اهمیت زمان بندی در پروژه اشاره کرد: زما ن‌بندی برای من همیشه مهمترین فاکتور در پروژه‌هاست. در اشل شخصی این مهم است که خود فریلنسرها هم متعهد باشند و مدیریت زمان داشته باشند. آن ها هم لازم است کمی بیشتر زمان تحویل را در نظر بگیرند. آنها شاید متوجه اهمیت چند روز کم و بیش شدن زمان پروژه‌ها نباشند، اما تاخیر در کار باعث اتفاق بدی در روند پروژه‌های کاری بزرگ شده و کارفرماهای خوب از بین خواهند رفت. نکته بعد این است که گاهی در روند پروژه مشکلی پیش می‌آید و پروژه با زمانبندی پیش‌بینی شده پیش نمی‌رود؛ در چنین شرایطی مهم است که برای حفظ کلاینت، صادق باشید! و لازم است با تعامل خوب و توضیح صادقانه درباره مشکل پیش‌آمده، زمان لازم برای پروژه فراهم شود.

اهالی کافه‌موشن در ادامه نشست، سوالات خود را مطرح کردند و این سوالات با توضیحات کامل اساتید پاسخ داده شد.

در انتها رضا رفیع با تاکید بر اهمیت ارتباطات این طور گفت و گو را به پایان رساند: ارتباطات خیلی سخت بدست می آید وخیلی راحت خراب خواهد شد. مراقب نوع ارتباط‌ها و برخوردها در این دنیای کوچک باشید!

روابط عمومی انجمن طراحان گرافیک متحرک

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *